Arado Ar234B-2/N Nachtigall

Rys historyczny

Jesienią 1940 roku Arado Flugzeugwerke rozpoczął prace nad projektem dwusilnikowego odrzutowego samolotu rozpoznawczego. Konstrukcja obejmowała silniki podwieszone pod cienkimi, prostymi, zwężającymi się skrzydłami wysoko osadzonymi w wąskim kadłubie.

Przednia część kadłuba była jednomiejscową, pokrytą pleksiglasową osłoną/kokpitem. Silnikiem był silnik odrzutowy Junkers 004. Ze względu na żarłoczne zużycie paliwa przez te silniki, znaczną ilość miejsca w kadłubie zajmowały zbiorniki na paliwo.

Taki układ i grubość skrzydeł uniemożliwiały uwzględnienie podwozia w projekcie. Zamiast tego pierwotnie planowano, aby samolot używał wyrzucanego wózka podczas startu i lądowania na długich wysuwanych sankach zainstalowanych na spodzie kadłuba.

Prototyp został ukończony w czerwcu 1943 roku, wykonując czternastominutowy dziewiczy lot 18 lipca tego roku. Luftwaffe uznała jednak, że system lądowania/startu projektu, znany obecnie pod oznaczeniem Ar234B, nie nadaje się do rzeczywistych operacji i nakazała włączenie trójkołowego podwozia do nowego prototypu . Prototyp ten został ukończony i wykonał swój pierwszy lot w kwietniu 1944 roku. Kolejny model, Ar234B-2, został zaprojektowany do użycia jako samolot bombardująco-zwiadowczy. Ostatecznie wyprodukowano 210 tych samolotów.

We wrześniu 1944 r. Arado i Luftwaffe podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad wersją nocnego myśliwca Ar234B-2N, aby przeciwstawić się nieustannej kampanii nocnych bombardowań alianckich przeciwko Trzeciej Rzeszy. Myśliwiec o kryptonimie „Nachtigall” („Słowik”) miał bazować na konstrukcji B-2 i być wyposażony w radar, podwójne działo MG151/20 kal. 20 mm w zasobniku zawieszonym od spodu kadłuba oraz stanowisko operatora/nawigatora radarowego w tylnej części kadłuba.

Prototyp powstał w grudniu 1944 r. Drugi prototyp, z pomalowanym na czarno spodem, brał udział w misjach ewaluacyjnych w lutym 1945 r., ale nie ma żadnych zapisów, że brał udział w zwycięskich walkach z aliantami. Ze względu na chaotyczne warunki panujące w III Rzeszy w momencie jego debiutu wyprodukowano tylko kilka samolotów.

Model

Prezentowany model jest produktem firmy Revell (04505) z 2007 roku, w skali 1/48. Malowany aerografem, Gunze H oraz Hataka (orange).

Kamuflaż: Kommando Bonow W.Nr.140146 (Hptm. Kurt Bonow), 1945 – Oranienburg, Niemcy

Dodaj komentarz