Messerschmitt Bf109 E-3

Rys historyczny

Bez wątpienia Messerschmitt Bf109 można uznać za najbardziej znany i odnoszący sukcesy niemiecki samolot z okresu II wojny światowej. W momencie debiutu w 1936 roku był najbardziej zaawansowanym myśliwcem na świecie i przez cały konflikt pozostawał standardowym myśliwcem Luftwaffe.

źródło: wikimedia.org

Zaprojektowany przez Williego Messerschmitta, miał najmniejszą możliwą ramę płatowca zbudowaną wokół najmocniejszego dostępnego silnika. Posiadał również wiele innowacyjnych wówczas funkcji, takich np. jak całkowicie metalowa konstrukcja poszycia, chowane główne podwozie, automatyczne listwy krawędzi natarcia Handley-Page itp.

Messerschmitt Bf109 po raz pierwszy wziął udział w walce podczas hiszpańskiej wojny domowej i w pełni zademonstrował swoją wyjątkową zwrotność, odziedziczoną od swojego poprzednika, wielofunkcyjnego samolotu sportowego Bf108 Taifun. Bf109 przeszedł liczne ulepszenia w trakcie swojej kariery, a masowa produkcja wariantu E rozpoczęła się pod koniec 1939 roku. W ciągu jednego roku wprowadzono na rynek około 2000 samolotów „E”. Jego doskonałe osiągi w znacznym stopniu przyczyniły się do sukcesów niemieckich pilotów na froncie zachodnim oraz podczas „Bitwy o Anglię”.

Wersja E-3 wykorzystywała ulepszony silnik Daimler-Benz DB601Aa o mocy 1100 KM. Silnik ten miał możliwość zamontowania 20mm działka MG FF na skrzyni korbowej i strzelania przez piastę śmigła.

Messerschmitt Bf109E był jednym z najlepszych myśliwców okresu wczesnej II wojny światowej, na równi z brytyjskim Spitfire.

Model

Prezentowany model jest produktem firmy Tamiya (61050) z 1996 roku, w skali 1/48. Malowany pędzlem, farbami Vallejo i Hataka (seria niebieska).

Kamuflaż: II./JG77, październik 1940 rok, Norwegia

Dodaj komentarz