Rys historyczny
Podczas II wojny światowej Focke-Wulf Fw 190, w różnych wersjach, stał się najlepszym samolotem myśliwskim jakim dysponowało Luftwaffe. Początek tej konstrukcji nie zapowiadał sukcesu. Zlecenie zostało wydane przez Technisches Amt RLM w 1938 roku. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 1 czerwca 1939 roku.
żródło: worldwarphotos.info
Po serii ulepszeń, projekt został uwieńczony jesienią 1940 roku przedseryjną wersją Fw190 A-0. Pierwsze próby wykazały wiele wad, które spowodowały, że RLM wstrzymał dalszy rozwój. Mimo to, na skutek nalegań personelu jednostki badawczej, samolot nie został odłożony na półkę. Po serii około pięćdziesięciu modyfikacji, RLM wydał zgodę na wprowadzenie Fw 190 na wyposażenie Luftwaffe. W czerwcu 1941 Luftwaffe przyjęła pierwszy ze 100 zamówionych Fw190 A-1.
Znaczący postęp w konstrukcji nastąpił wiosną 1942 roku, kiedy to udostępniono silnik BMW 801D-2, którego montaż dał początek Fw190 A-3.
Mimo, że Fw190 nigdy nie osiągnął tak szerokiego zastosowania jak konkurencyjny Bf109, jego wkład w niemieckie siły powietrzne podczas trwania II wojny światowej, był z pewnością znaczący. Fw190 służyły zarówno na froncie zachodnim jak i wschodnim. Jako ciężkie myśliwce o imponującej sile ognia, od 1943 roku stały się integralną częścią jednostek, których zadaniem była ochrona Rzeszy przed zmasowanymi nalotami alianckimi.
Model
Prezentowany model jest produktem firmy Eduard (82144) z 2018 roku, w skali 1/48. Malowany farbami Gunze H.
Kamuflaż: samolot dowódcy II./JG 26 Joachima Müncheberga, Abbeville-Drucat, Francja, Maj 1942