Sd.kfz.2 Kettenkraftrad

Rys historyczny

Zaprojektowany jako mały i lekki pojazd gąsienicowy, który zmieściłby się w przedziale samochodowym Junkersa Ju.52, Kleines Kettenkraftrad HK 101 jest szerzej znany pod inną nazwą: „Kettenkrad”.

Źródło: worldwarphotos.info

Produkcja Kettenkrad rozpoczęła się w 1939 roku i osiągnęła zarówno w czasie wojny, jak i bezpośrednio po niej, ponad 8000 wyprodukowanych egzemplarzy. Osiągał maksymalną prędkość drogową (zgodnie z instrukcją) 44 km/h. Zawieszenie drążka skrętnego i gąsienicowa konstrukcja, umożliwiały działanie tego pojazdu w szerokich zakresach terenu i warunków.

Kettenkrad używany był w różnych kampaniach, od wschodniej po kampanię w Afryce Północnej. Pierwotnie przeznaczony do holowania małej przyczepy, działa przeciwpancernego lub przeciwlotniczego, Kettenkrad był używany w różnych sytuacjach użytkowych. Układanie kabli, przenoszenie wojsk. kopanie rowów, a nawet holowanie samolotów na ziemi.

Przemieszczający się przez Europę alianci w drodze do Niemiec, napotykali wiele porzuconych tych pojazdów. Szybko dostrzegli przydatność solidnego małego traktora, najlżejszego wystawianego przez niemiecką armię, i wprowadzili do swojej służby zdobyte egzemplarze.

Model

Prezentowany model jest produktem firmy Tamiya (35377) z 2021 roku, w skali 1/35. Malowany aerografem, farbami Gunze C oraz Bilmodel.

Dodaj komentarz