Rys historyczny
Messerschmitt Me163 był pierwszym na świecie produkowanym myśliwcem o napędzie rakietowym – i pierwszym myśliwcem o napędzie rakietowym używanym na froncie. Jednak po raz pierwszy został oblatany przeciwko alianckim bombowcom B-17 przez 2./JG 400, który stacjonował w Brandis pod Lipskiem.
Chociaż Me163 odnosił duże sukcesy w swoich misjach, stanowił dla pilotów niewyobrażalne ryzyko. Podczas lądowania dochodziło do częstych wypadków, ponieważ najmniejsze pozostałości zużytego paliwa do napędu rakiety były wybuchowe w kontakcie z ropą.
Me163 trzeba było nawet tankować z najwyższą ostrożnością, aby uniknąć eksplozji. Ponieważ paliwa były żrące, mechanicy musieli nosić specjalne kombinezony ochronne podczas tankowania. Ponadto w cysternach z pompami wysokociśnieniowymi zawsze musiała być dostępna wystarczająca ilość wody, aby natychmiast zneutralizować rozlane paliwo.
Jednak zdolność latania Me163 była imponująca. Początkowa prędkość wznoszenia wynosiła 4880 m na minutę, co pozwoliło mu osiągnąć pułap obsługi 12 000 metrów w zaledwie 3,35 minuty. Przy maksymalnej prędkości 944 km/h było to niewiele poniżej prędkości dźwięku. Jednak jego piętą achillesową był bardzo krótki zasięg, ponieważ silnik miał paliwo tylko przez maksymalnie 12 minut. Ograniczało to użycie Me 163 do obrony konkretnych celów, takich jak np. ważne fabryki zbrojeniowe.
Po wojnie Me163 podzielił los innych rewolucyjnych konstrukcji niemieckiego przemysłu zbrojeniowego. Większość dokumentacji i samych Kometów (jak i ich części) trafiła w ręce aliantów zachodnich. Doświadczenia zebrane podczas testów tej maszyny, pozwoliły znacznie przyśpieszyć powstanie samolotu zdolnego przekroczyć barierę dźwięku.
Model
Prezentowany model jest produktem firmy Revell (04546) z 1999 roku, w skali 1/48. Malowany aerografem, farbami Hataka (orange).
Kamuflaż: 6./JG 400, 1945, Husum (Niemcy)