Panther Ausf.A wraz z żurawiem Strabokran 16t

Rys historyczny

Panther A

Kiedy Niemcy najechali Rosję w czerwcu 1941 roku, byli zaskoczeni ilością i jakością radzieckiego uzbrojenia. Hitler rozkazał skopiować T-34 i w rezultacie powstała Pantera, która po raz pierwszy została zaprezentowana w akcji pod Kurskiem w 1943 roku.

źródło: worldwarphotos.info

Pantera była większa i znacznie lepszej jakości niż T-34. System zawieszenia Pantery był bardziej skomplikowany niż w rosyjskim T-34, obejmował drążki skrętne i 18 zachodzących na siebie kół jezdnych z każdej strony. Szerokie gąsienice rozkładały ciężar Pantery podczas jazdy po miękkim podłożu. Jej 75mm działo było znacznym ulepszeniem w stosunku do rosyjskiego odpowiednika. Produkcja Panter była jednak powolna i nigdy nie było ich wystarczająco dużo, aby mogły mieć poważny wpływ na walki w Rosji, Włoszech czy północno-zachodniej Europie.

Strabokran 16t

Suwnice Strabokran były niezbędnym narzędziem do przeprowadzania gruntowniejszych napraw czołgów Tiger i Panther w pobliżu linii frontu. Innym zastosowaniem suwnicy było od 1944 roku ładowanie i rozładowywanie dostarczonych rakiet A4 (V2) na przyczepy startowe.

źródło: worldwarphotos.info

Firma J. S. Fries Sohn z Frankfurtu nad Menem opracowała żuraw Strabo jeszcze przed rozpoczęciem wojny. Były trzy warianty, które różniły się udźwigiem od 15 do 16 ton i różnymi latami budowy. Do końca wojny zbudowano ich około 100, część z nich na licencji Maschinenfabrik Stratenwerth w Duisburgu.

Do transportowania tych żurawi do miejsca docelowego służyły ciągniki półgąsienicowe (Sd.Kfz. 8 lub Sd.Kfz. 9). Montaż strabo-dźwigu zajmował dziesięciu żołnierzom około godziny.

Model

Prezentowane modele są produktami firmy Takom (Panther – 2100; Strabokran – 2109) oba z 2018 roku, w skali 1/35. Malowane farbami Gunze, Tamiya i Mission Models.

Dodaj komentarz