Sd.kfz.7 KM m11

Rys historyczny

Pomysł skonstruowania tego pojazdu narodził się 1932 roku. Przedłożono wtedy propozycję budowy dla jednostek Reischwehry, nowego pojazdu przeznaczonego do holowania armat polowych. Z uwagi na brak priorytetu, prace nad nowym pojazdem toczyły się wolnym tempem. Pierwszy prototypowy wóz został zbudowany w październiku 1933 roku.

źródło: worldwarphotos.info

Wersję KM-m11 wprowadzono do produkcji w 1938 roku. Używane były do końca II Wojny Światowej pod przyjętym oznaczaniem Sdf.Kfz. 7. Ogółem w latach pomiędzy 1938, a 1945 rokiem zostało wyprodukowanych około dwunastu tysięcy sztuk egzemplarzy wozów KM-m11.

Ciągniki półgąsienicowe Sd.Kfz. 7 znalazły swoje zastosowanie głównie w dywizjonach artylerii ciężkiej, w których służyły jako ciągniki ciężkich haubic 15 cm s.F.H.18 i armat dalekonośnych 10,5 cm K 18. W jednostkach liniowych ciągniki Sd.Kfz. 7 zyskały sobie bardzo pochlebne opinie wśród niemieckich żołnierzy. W pierwszej kolejności mocno chwalono dużą niezawodność techniczną, wysoką wszechstronność i dobre właściwości jazdy terenowej. Często pozytywnie zwracano szczególną uwagę na dużą prostotę budowy całej konstrukcji ciągnika półgąsienicowego, ułatwiającego prowadzenie napraw i stosunkowo niewielki, nawet w warunkach zimowych, nakład czynności serwisowych, niezbędnych do zapewnienia odpowiedniej funkcjonalności pojazdu.

Model

Prezentowany model jest produktem firmy Trumpeter (01507) z 2009 roku, w skali 1/35. Malowany farbami Gunze.

Dodaj komentarz