Panzerkampfwagen VI Ausf. E Sd.Kfz.181 Tiger I Late production

Rys historyczny

Prace nad budową czołgu Tiger I rozpoczęto w 1937 roku. Pierwsze projekty czołgów ciężkich przygotowały firmy Daimler-Benz, MAN i Henschel. Porsche zaangażował się w ten projekt dopiero w końcu 1939 roku. Ostatecznie według projektu firm Henschel i MAN skonstruowano czołg Panther, a na podstawie projektów Porsche i Henschla powstały konkurencyjne koncepcje.

Źródło: worldwarphotos.info

Projekty Porsche i Henschla konkurowały ze sobą, ale od początku projekt dr. Porsche był faworyzowany przez wiele instancji decyzyjnych z Hitlerem włącznie.

Rozkazem Hitlera z 27 lutego 1944 roku zmieniono nazwę Panzerkampfwagen VI na Tiger Ausf. E.

Wiele cech, takich jak gruby pancerz, w niektórych miejscach dochodzący do 100 mm, pozostało niezmienionych. Aby ulepszyć koła, gumową obudowę zastąpiono nowymi, izolowanymi gumą stalowymi kołami. Zmiany w konstrukcji wieży: właz dowódcy z siedmioma wizjerami, obrotowy przeciwlotniczy karabin maszynowy i obrotowy właz boczny, właz ładowniczy z peryskopem, przemieszczenie wyrzutni granatów dymnych na środek wieży.

Tygrys był świetnie uzbrojonym i dobrze opancerzonym czołgiem, ale jego masa – 56 ton – obciążała do granic wytrzymałości zawieszenie oraz układy napędowy i przeniesienia mocy. Tygrysy częściej były niszczone przez wojsko niemieckie z braku paliwa lub części zamiennych niż w walce z czołgami alianckimi. Jednakże nie oznacza to, że były niezniszczalne. Alianci nauczyli się, że ich czołgi mogą sobie poradzić z Tygrysami, ale wymagało to więcej umiejętności i sprytu niż pojedynek z innym czołgiem. Choć na pewno woleli najpierw wezwać na pomoc lotnictwo.

Model

Prezentowany model jest produktem firmy Trumpeter (09540) z 2018 roku, w skali 1/35. Malowany aerografem, farbami AK RC.

Kamuflaż: Tiger Ausf. E  z 3. kompanii 505 Batalionu Czołgów Ciężkich, Polska, czerwiec-lipiec 1944

Dodaj komentarz