Jagdpanzer Marder I

Rys historyczny

Po rozpoczęciu operacji Barbarossa i po pojawieniu się w większych ilościach czołgów sowieckich T-34 i KW-1, już pod koniec 1941 roku wojska niemieckie zaczęły odczuwać brak mobilnej i skutecznej broni przeciwpancernej – holowane działa przeciwpancerne były zbyt mało mobilne, a istniejące niszczyciele czołgów typu Panzerjäger I nie były wystarczająco silnie uzbrojone.

Jako rozwiązanie tymczasowe zdecydowano się na użycie przestarzałych (PzKpfw II) lub zdobycznych (Lorraine) konstrukcji jako podwozi do nowych pojazdów które zostały uzbrojone w niemieckie armaty przeciwpancerne 75 mm PaK 40 lub zdobyczne radzieckie działa typu 76,2mm F-22 Model 1936.

źródło: tanks-encyclopedia.com

Marder I wszedł do produkcji w maju 1942 roku, uzbrojony był w armatę 75 mm na podwoziu ciągnika Tracteur Blinde Lorraine 37L. Z ciągnika zdjęto całe oryginalne nadwozie, a na jego miejscu zamontowano armatę, dookoła której wzniesiono bardzo cienko opancerzone i otwarte od góry pomieszczenie załogi, które praktycznie dawało tylko zabezpieczenie przed ogniem z lekkiej broni piechoty.

Pojazdy te zostały wysłane na front wschodni gdzie służyły w oddziałach niszczycieli czołgów (Panzerjäger) organicznie należących do dywizji piechoty. Wkrótce zostały jednak odesłane z powrotem do Francji, głównie z powodu złego zaopatrzenia w części zamienne i problemów z serwisem. We Francji i na froncie zachodnim służyły do końca wojny.

Model

Prezentowany model jest produktem firmy Tamiya (35370) z 2020 roku, w skali 1/35. Malowany farbami Mr.Hobby.