Rys historyczny
Pierwszy prototyp Focke-Wulf Fw189 był gotowy w 1938 roku. Samolot pierwotnie miał być przeznaczony do prowadzenia bliskiego rozpoznania oraz do korygowania ognia artylerii. W późniejszym okresie wojny doszły jeszcze zadania myśliwca nocnego. W tym drugim przypadku były one wyposażone w stację radiolokacyjną FuG 212 Kiechtenstein C-1 oraz działko MG151 kalibru 15 lub 20 mm montowane w kabinie jako Schräge Musik.
Samolot Fw189 A był oceniany jako bardzo udana konstrukcja. Do zadań tych szczególnie predestynowała go niewielka prędkość minimalna, sprawiająca wrażenie, że samolot „wisi” nad okopami, oraz świetna widoczność z przeszklonej kabiny.
Ważną zaletą Fw189 była duża wytrzymałość i odporność konstrukcji na uszkodzenia oraz prostota obsługi. Mógł on kontynuować lot na jednym silniku.
Samolot ten, pomimo oficjalnej nazwy Uhu (puchacz), nazywany był powszechnie „ramą”, zwłaszcza przez oddziały naziemne, z racji charakterystycznego kształtu jego dwubelkowego płatowca.
Model
Prezentowany model jest produktem firmy G.W.H. (L4801) z 2011 roku, w skali 1/48. Malowany aerografem, farbami Gunze H.
Kamuflaż: Stab 1./NJG 100, luty 1945, Greifswald (Niemcy)